Stappenplan bij een arbeidsconflict (voor werkgevers)

Een arbeidsconflict tussen werknemers of tussen werknemer en werkgever heeft veel gevolgen. Het doet de werksfeer geen goed en vergroot de kans op ziekteverzuim. Wanneer het arbeidsconflict tijdig en op de juiste manier wordt aangepakt, kan de relatie mogelijk verbeterd worden en kan een gang naar de rechter voorkomen worden. Welke stappen kun je daarbij volgen.

Ga op tijd gesprek aan 

Wanneer er sprake is van een op handen zijnde arbeidsconflict, wil je dit als werkgever zo snel mogelijk te weten komen, zodat je hierop kunt acteren. Er zijn verschillende kenmerken waaraan je kunt herkennen dat er mogelijk een conflict ontstaat, zoals:

  • De werknemer is ongemotiveerd;
  • Regelmatige ziekmelding;
  • Er ontstaat groepsvorming.

Het lukt niet altijd om in te grijpen voordat een conflict tot uiting komt. Probeer in ieder geval altijd zo snel mogelijk het gesprek aan te gaan met de werknemer(s). De werknemer vertelt mogelijk niet direct alles, waarbij het aan de werkgever is om goed door te vragen en de onderste steen boven te halen. Durf daarbij ook hand in eigen boezem te steken en luister naar feedback.

Maak afspraken en leg deze vast

Het arbeidsconflict alleen bespreken, is niet voldoende. Onderneem ook direct stappen om naar een oplossing toe te werken. Dit voorkomt dat het conflict verder uit de hand kan lopen. Noteer datgene wat besproken wordt en leg ook eventueel gemaakte afspraken vast. Beide partijen dienen het document te tekenen zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan over datgene wat besproken is. Nog beter is het om de te doorlopen stappen vast te leggen in een protocol, zodat er bij toekomstige conflicten sneller stappen gezet kunnen worden.

Schakel hulp van een mediator in 

Soms loopt een arbeidsconflict zo hoog op dat communicatie tussen partijen niet altijd mogelijk is. Een mediator kan dan een oplossing bieden. Als mediator bemiddelen wij op een eerlijke en transparante wijze tussen beide partijen. Het doel daarbij is om samen tot een werkbare situatie, oplossing of afwikkeling te komen. Mediation is altijd maatwerk waarbij gekeken wordt naar de best passende oplossing waar beide partijen ‘gelukkig’ mee zijn. 

Het inschakelen van een mediator kan een gang naar de rechter voorkomen. Bovendien krijg je bij de mediator de kans om zelf afspraken te maken (binnen de wettelijke kaders) terwijl een rechter de afspraken oplegt. Een ander voordeel van het inschakelen van een mediator is dat door de mediation in sommige gevallen de werkrelatie gered kan worden.

Voorwaarden mediation bij arbeidsconflict

Voordat er gestart kan worden met een mediationtraject bespreken we een aantal voorwaarden met jou:

  • Mediation is altijd op vrijwillige basis, je kunt op elk moment het traject beëindigen.
  • De mediator is neutraal en onpartijdig.
  • Alles wat wordt besproken is vertrouwelijk.
  • Binnen de grenzen van de wet bepaal jezelf welke invulling je geeft aan afspraken.

Schakel een mediator in

Heb jij te maken met een arbeidsconflict, schakel dan een mediator in. Heb je nog vragen voor ons, of wil je direct een gesprek inplannen? Neem dan vrijblijvend contact op.